سر آلفرد جوزف هیچکاک (زاده ۱۸۹۹ میلادی - درگذشته ۱۹۸۰). کارگردانی انگلیسی که فعالیت
عمدهاش در آمریکا بود. هیچکاک بیشتر در زمینه فیلمهای معمایی و دلهرهآور فعالیت داشت.
او که در آلمان تحت تأثیر سبک هیجاننماییی (اکپرسیونیسم) قرار گرفته بود در انگلیس آغاز به
کارگردانی نمود و از سال ۱۹۳۹ در امریکا به فعالیت پرداخت. هیچکاک طی شش دهه در ساخت
بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلمهای صامت تا فیلمهای تکنیکالر) تا امروز به عنوان
یکی از سرشناس ترین و محبوب ترین کارگردانان فیلمهای سینمایی شناخته میشود.
یکی از ویژگی های بارز فیلم های آلفرد هیچکاک این است که خود او در همهی فیلم هایش
در یک صحنه، حتی بسیار کوتاه به عنوان بازیگر حضور دارد.
از فیلم های معروف او می توان به سر گیجه، پنجره عقبی، شمال از شمال غربی، روانی، نتریوس،
ربکا و پرندگان اشاره کرد
او از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ مجموعه سریالی تحت عنوان «آلفرد هیچکاک تقدیم میکند»
را کارگردانی کرد که در این فیلمها او به عنوان راوی داستان در فیلم حاضر میشد.
نکته مهم در مورد وی این است که وی هیچگاه جایزه اسکار را برنده نشدهاست.
در سال ۱۹۴۰ فیلم ربکا جایزه بهترین تولیدکنندگی را از آن سلزنیک کرد و تنها ۵ فیلم وی
به نامهای قایق نجات، طلسم شده، بنجره عقبی، روانی، سؤظن نامزد اسکار گردید.
نقل قولی از آلفرد هیچکاک:
من به مانند یک فیلسوف به مردم همان چیزی را میدهم که میخواهند.
آنها دوست دارند که ترس و وحشت را تجربه کنند خوب من هم همان را به آنها می دهم.
زندگینامه
وی پسر دوم از سه فرزند یک سبزی فروش به اسم ویلیام هیچکاک بود و خانوادهاش به شدت
کاتولیک بودند. سال ۱۹۱۵ کارش را از یک استودیوی فیلمسازی در انگلستان، با سمت طراح
تیتراژ فیلم شروع کرد.
در کارنامه سینمایی ۵۳ سالهاش، ۶۴ فیلم صامت و ناطق را کارگردانی نمود.
آلفرد در سال ۱۹۴۰ با فیلم ربکا وارد هالیوود شد و فعالیت خویش را با تولید کننده بزرگ
هالیوود به نام دیوید سلزنیک شروع کردو بعد از ساخت ۹ فیلم با وی در فیلم طناب مستقل
کارگردانی را در آمریکا اغاز کرد.
کارگردانی
توطئه خانوادگی (۱۹۷۶)
جنون(۱۹۷۲)
توپاز (۱۹۶۹)
پرده پاره (۱۹۶۶)
مارنی (۱۹۶۴)
پرندگان (۱۹۶۳)
روانی (۱۹۶۰)
شمال از شمال غربی (۱۹۵۹)
سرگیجه (۱۹۵۸)
مرد عوضی (۱۹۵۶)
مردی که زیاد میدانست (۱۹۵۶)
دردسر هری (۱۹۵۵)
برای گرفتن دزد (۱۹۵۵)
پنجره عقبی (۱۹۵۴)
ام را نشانه قتل بگیر (۱۹۵۴)
اعتراف میکنم (۱۹۵۳)
غریبهها در قطار (۱۹۵۱)
وحشت در صحنه (۱۹۵۰)
طناب (۱۹۴۸)
بدنام (۱۹۴۶)
طلسم شده (۱۹۴۵)
قایق نجات (۱۹۴۴)
سایه یک شک (۱۹۴۳)
خرابکار (۱۹۴۲)
سوء ظن (۱۹۴۱)
آقا و خانم اسمیت (۱۹۴۱)
خانه کنار جزیره (۱۹۴۰)
خبرنگار خارجی (۱۹۴۰)
ربکا (۱۹۴۰)
خانم ناپدید میشود (۱۹۳۸)
مأمور مخفی (۱۹۳۶)
۳۹ پله (۱۹۳۵)
مردی که زیاد میدانست (۱۹۳۴)
والس وینی (۱۹۳۴)
شماره هفده (۱۹۳۲)
غریب و غنی (۱۹۳۱)
ماری (۱۹۳۱)
قتل (۱۹۳۰)
حق السکوت (۱۹۲۹)
همسر دهقان (۱۹۲۸)
شامپانی (۱۹۲۸)
سرازیری (۱۹۲۷)
تقوای آسمان (۱۹۲۷)
حلقه (۱۹۲۷)
عقاب کوهستان (۱۹۲۶)
مستاجر (۱۹۲۶)
باغ تفرجگاه (۱۹۲۵)
شمارهٔ سیزده (۱۹۲۲) ناتمام
بازیگری
توطئه خانوادگی (۱۹۷۶)
جنون(۱۹۷۲)
توپاز (۱۹۶۹) مردی که در فرودگاه روی صندلی چرخدار نشسته بود
پرده پاره (۱۹۶۶)
مارنی (۱۹۶۴) مردی که دفتر را ترک میکند
پرندگان (۱۹۶۳) مردی که سگها را از مغازه خارج میکند
روانی (۱۹۶۰) مردی که کلاه گاوچرانی دارد
شمال از شمال غربی (۱۹۵۹) مردی که به اتوبوس نمیرسد
سرگیجه (۱۹۵۸) مردی که از کنار دفتر الستر عبور میکند
مرد عوضی (۱۹۵۶) گویندهٔ مقدمه
مردی که زیاد میدانست (۱۹۵۶)
دردسر هری (۱۹۵۵)
برای گرفتن دزد (۱۹۵۵) مردی که در اتوبوس کنار جان رابی نشستهاست
پنجره عقبی (۱۹۵۴) مردی که در آپارتمان ترانهنویس ساعت کوک میکند
اعتراف میکنم (۱۹۵۳) مردی که از بالای پلهها عبور میکند
غریبهها در قطار (۱۹۵۱)
وحشت در صحنه (۱۹۵۰) مردی که در خیابان به ایو خیره میشود
طناب (۱۹۴۸) مردی که بعد از تیتراژ فیلم در خیابان راه میرود
طلسم شده (۱۹۴۵) مردی که آسانسور را ترک میکند
سایه یک شک (۱۹۴۳) مردی که در قطار با کارتها بازی میکند
خرابکار (۱۹۴۲) مرد جلوی داروخانهٔ نیویورک
سوء ظن (۱۹۴۱) مردی که نامه پست میکند
آقا و خانم اسمیت (۱۹۴۱) مردی که در خیابان از کنار دیوید اسمیت عبور میکند
خبرنگار خارجی (۱۹۴۰) مردی که در خیابان روزنامه به دست دارد
ربکا (۱۹۴۰) مرد کنار باجهٔ تلفن
خانم ناپدید میشود (۱۹۳۸) مرد داخل ایستگاه قطار لندن
۳۹ پله (۱۹۳۵)
قتل (۱۹۳۰) مردی در خیابان
حق السکوت (۱۹۲۹) مردی در مترو