آلفرد هیچکاک

همه چیز درباره هیچکاک و فروش فیلمهای آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک

همه چیز درباره هیچکاک و فروش فیلمهای آلفرد هیچکاک

قایق نجات (1944) Lifeboat - آلفرد هیچکاک


هیچکاک با فیلم قایق نجات (Lifeboat ـ سال ۱۹۴۴) به موضوع جنگ روی آورد و به ماجرای حملهٔ قایق‌های U شکل نازی پرداخت. قایق نجات براساس داستانی از جان‌ اشتینبگ نوشته شده است. 


خلاصه داستان :

یک کشتی مسافر بری بر اثر حمله یک زیردریایی نازی غرق میشود و چند تن از مسافرانش برای نجات جان خود ، به یک قایق کوچک پناه می آورند . چند دقیقه بعد زیر دریایی نیز منفجر میشود و یکی از خدمه آن ، خود را به قایق می رساند و به بازماندگان کشتی مسافر بری ملحق میگردد . بازماندگان سانحه اکنون روی آب سردرگم اند و جهت حرکت را نمی دانند . در میان آنها سرباز نیروی دریایی نازی که دریا را خـوب میشناسد گزینه مناسبی برای رهبری و هدایت قایق به نظر میرسد اما مشکل آنجاست که مسافران « قایق نجات » به یک سرباز نازی اعتماد ندارند چراکه او و همرزمانش را مسبب غرق کشتی شان میپنداردند . بعد از گذشت چند روز سرباز اعتماد دیگران را جلب کرده و هدایت قایق را بر عهده میگیرد . او که قطب نمایی را به شکل پنهانی در اختیار دارد ، جهت حرکت قایق را متناسب با محل استقرار کشتی های آلمانی تنظیم میکند و قایق را به سوی هدف به پیش میراند ...

علاقه مندان به هیچکاک به حضور های چند ثانیه ای او در فیلم هایش عادت دارند و همیشه منتظرند ببینند این بار استاد با چه هیبتی ظاهر میشود . اما از آنجاییکه « قایق نجات » تماماً در یک قایق فیلمبرداری شده و همه اتفاقات در همین قایق رخ میدهد ، امکان حضور فیزیکی آدم گرد و قلمبه ای در ابعاد هیچکاک طبعاً میسر نیست . بنابراین ایده حضور هیچکاک در این فیلم اندکی متفاوت است ؛ در دستان یکی از مسافران قایق نجات روزنامه ای را میبینیم که در گوشه ای از آن یک آگهی تبلیغاتی برای مصرف داروی ضد چاقی درج شده است . در این آگهی دو عکس از هیچکاک در کنار هم قرار داده شده است : یک هیچکاک چاق ( قبل از مصرف داروی ضد چاقی ) و یک هیچکاک لاغر ( بعد از مصرف داروی ضد چاقی ) .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد